Elfelejtett jelszó? Belépéshez: Regisztrálj

Népszerű Új Termékek

Nitro-Tech Hardcore
Ízletes
tejsavó-fehérje por, amely
kiegészíti izomépítõ
étrendedet.

Cell Tech Hardcore
880%-kal hatékonyabb,
mint a kreatin!

Muscle Whey
Wave Pulse
Technológiával
készült fehérjekészítmény.

naNOx9 Hardcore
A Világ Leggyorsabb
Izomnövelõ Nitrogénoxid
Befecskendezõ Rendszerével
készült!

Hydroxycut Hardcore
MAX
Az ultra száraz test,
amire mindig is vágytál,
most valósággá válhat!

Anabolic O.D.
Hibridizált Izom-átalakító
Edzés Utáni Kompozit!

lang
Nők és a súlyzós edzés E-mail

A hölgyek többsége elégedetlen magával, többségük fogyni szeretne és formálódni, azonban akadnak, akik nagyon nehezen tudnak hízni és ha sikerül is csak kevés ideig tudják tartani az eredményt. A cél azonban mindkét esetben ugyanaz: formás kerek popsiról és kockás hasizomról álmodnak.

 

 

Írta: Varga Linda

 

”Ezek mind egyformák, csak a nevük más!”

Ismerõs ez a mondat? Ha egy férfi olyat tesz vagy mond, ami a hölgyeknek nem tetszik, akkor gyakran hagyja el ez mondat a szájukat.

Van azonban egy téma amiben sajnos a hölgyek közel 90%-ára ugyanez mondható el: a bodybuilding. 

A negatívumot már olyan esetekben is megtalálhatjuk, ha az átlagnál egy kicsivel izmosabb és kidolgozottabb férfit lát egy fitness teremben, a komolyabb szinten lévõ versenyzõkrõl meg már nem is beszélve. De ez ízlés dolga persze. Azonban amivel kapcsolatban szinte egyaránt negatív hozzáállást lehet tapasztalni az a nõk és a súlyzós edzés.

A hölgyek többsége elégedetlen magával, többségük fogyni szeretne és formálódni, azonban akadnak, akik nagyon nehezen tudnak hízni és ha sikerül is csak kevés ideig tudják tartani az eredményt, cél azonban mindkét esetben ugyanaz: formás kerek popsiról és kockás hasizomról álmodnak.

A probléma azonban ott kezdõdik, hogy tenni már nem akarnak érte vagy aki elszánt az is rossz irányban indul el. A többség ha sportolásról beszélünk futásra, aerobikra, spinningre vagy hasonló más kardió jellegû mozgásra gondol, esetleg a bátrabbak fitness teremben mozgatják át a testüket egy-egy géppel a rajta feltüntetett ábra alapján, de 5kg-nál még véletlenül sem több súllyal, a mindehhez megválasztott diétába meg már bele sem bonyolódok. A súlyzókkal való edzésnek viszont még a gondolatát is kizárják az izmos test miatti elõ ítéletük miatt. Ez azért van mert párhuzamot vonnak a súlyzós edzés és a sportágat versenyszerûen ûzõ hölgyek alkata között, úgy gondolják ha egy ”nagyobb” 5-6 kg-os kézi súllyal végzik pl. bicepszre a gyakorlatokat, akkor már hetek alatt hatalmas és csúcsos izomzatra tesznek szert. Ja és persze egy idõ után férfiasak is lesznek meg szõrösebbek is, és a súlyzó még az arckarakter átváltoztatására is képes és bizonyos idõ múlva hatalmas állkapocsra tesznek szert….stb.  Akik foglalkoznak egy ideje a testépítéssel azok számára ez most biztosan viccesen hangzik, pedig a nagy többség így indul neki vagy hasonlóan.

 

Hogyan kezdtem?

Ez nálam is valahogy így kezdõdött. Stepp aerobik (táncos) órákon vettem részt heti 6 alkalommal, ami önmagában egy jó kalória égetõ tevékenység és még az adrenalin szinted is megemelkedik, de nagyjából ennyiben ki is merül a jótékony hatása. Sikerült 2-3kg-ot ugyan leadnom de ezt csak a mérlegen és cm-ben vettem észre, vékonyabb lettem, de igazából a formámon semmi nem változott. Volt egy lány a csoportban akinek az alkata nagyon tetszett teljesen kitûnt a többi közül, izmos, kerek volt a válla, kockás hasizma, de mégis nõies. Gondolkoztam, hogy vajon mit tesz azért ,hogy így nézzen ki. Tudtam, hogy õ mindig elõttem egy órával érkezik, s mint kiderült részt vesz egy alakformáló órán is amin súlyzóval edzenek. Azt hittem ez a megoldás kulcsa, úgyhogy nagy lendülettel bele vetettem magam és heti 6 alkalommal plusz egy óra edzést iktattam be. Az órákon végzett gyakorlatok hasonlítottak a mellettünk lévõ body teremben edzõ fiúk mozdulataihoz, azonban azzal a nagy különbséggel, hogy mi 0.5kg-os kézi súlyzóval végeztük és 20-40 ismétlést, de itt már ellentétben a táncos órákkal speciálisan minden testrészre végeztünk pár sorozat gyakorlatot. Ezek után már láttam némi változást magamon, mintha a karom is vékonyabb lenne és feszesebb a bõröm, de az ott eltöltött idõ és „kemény” edzések ellenére nagyon lassú volt a fejlõdés és ilyen ütemben haladva úgy éreztem az elképzelt cél legalább 10 év munka eredménye lesz majd. Úgy gondoltam talán ha én is nagyobb súlyt veszek, akkor talán gyorsabban fogok változni, így 1 kg-os kis rózsaszín súlyzóval folytattam tovább az órákat aminek az volt az eredménye, hogy jobban elfáradok és másnapra már néha izomlázam is volt de ez sem okozott nagyobb változást pl. a vállaimon. Végül úgy határoztam ,hogy megkérdezem a példaképnek tekintett lányt mi a titka és elmesélte, hogy õ több évig végzett súlyzós edzéseket s ennek köszönhetõen szerezte meg ezt a formát és mivel oda figyel minden nap a megfelelõ protein bevitelre így sikerült megõriznie izmait az aerobikot csak szinten tartásra használja. Elhatároztam, hogy belevetem magam én is a súlyzók és gépekkel végzõ edzések világába.

 

Belépés a Súlyzók világába

Hát a kezdet nálam sem alakult másként.

Egy személyi edzõ segítségét kértem, hogy edzéstervet írjon nekem és mutassa meg hogyan kell helyesen kivitelezni.

A láb edzésénél még nem is volt probléma, szinte oda sem figyeltem milyen súly van pl. a combhajlító gépen, úgy fogtam fel annál jobb, minél jobban megdolgoztatom, akkor biztos le megy a fölösleg és vékonyabb lesz. Természetesen amikor egy 3kg-os kézi súlyzót hozott oda nekem és bicepsz -tricepsz szerepelt arra a napra esõ edzéstervemen, akkor már kitörtem magamból az elõítéletet: ”Nekem ez sok, túl nehéz és én nem akarok olyan csúnya nagy izmokat mint a teremben a falon lógó posztereken lévõ testépítõ hölgyeknek”.

Majd az aerobik terem felé vettem az irányt hoztam magamnak egy 1 kg-os súlyt és kijelentettem, hogy én ezzel kívánom kivitelezni a mai edzést.

Ezt hosszas elbeszélgetés követte, s végül megértettem és csodálkozva hallgattam, hogy bizony az ilyen izomzat felépítéséhez nem elég a napi 1.5 órás súlyzós edzés bármennyi súllyal végezve sem tudnék ilyen kinézetre szert tenni anabolikus szteroidok használata nélkül! Ekkor elfogadtam, hogy nem azonos a súlyzós edzés és a versenyzõk közötti kinézet. Hetek alatt hatalmas változáson ment keresztül a testem, persze már a súlyokat is bátran elkezdtem emelni mivel éreztem, hogy ha jobban megdolgozom az adott izomzatot, akkor hamarabb fejlõdök, mintha csak félgõzzel edzegetek. Elmondhatatlan jó érzés volt minden edzés után amikor éreztem, hogy volt értelme annak amit csinálok és napról napra energikusabb vagyok mindenben.

 

Mit adott nekem elõször a Súlyzó?

Én azt vallom, hogy minden embernek vannak olyan adottságai amin nagyon szeretne változtatni, de nehezen megy és erre csak is a súlyzós edzés jelenthet megoldást!

Nõknél például ilyen területek a fenék, comb amirõl nehezebben megy le a fölösleg, de ha sikerül is drasztikus diéta és több órányi kardióval változtatni rajta hiába, mert rendszeres testmozgás nélkül tarthatatlan lesz és persze önmagában ettõl még nem lesz feszesebb, formásabb, izmosabb a kritikus terület csak kisebb, vékonyabb.

Vannak olyan genetikai tényezõk mint pl. a vastagabb izületek. Ha egy nõnek vastag a bokája vagy túl vékony izomtalan a vádlija akkor hiába vesz fel egy gyönyörû tûsarkút ha úgy néz ki benne a vádlija mint egy rúd szalámi. Ha vastag a dereka könnyen kompenzálható, ha egy kicsit szélesíti a hátát vagy deltásabb vállakat épít magának, akkor hihetetlen V alakra lehet szert tenni. Szintén nem tartom elhanyagolandó szempontnak, ha a kar nem olyan, amikor megérintjük, mint egy szivacs.

Ezen kívül a testépítésnek a rossz közhiedelemmel ellentétben nagyon sok pozitív egészségügyi hatása is van. Javul a testtartás üléskor, álláskor egyaránt. Erre már több esetben láttam példát, hogy szûnni nem akaró hátfájásra panaszkodtak és a hátedzések által elért eredmény a hátizmok megerõsödése jelentett megoldást. Nõ az állóképesség, gyorsul az anyagcsere, erõsödnek az izületek.

Nekem is egy olyan problémában segített, hogy utoljára gondoltam volna arra, hogy a bodybuilding erre jótékonyan fog hatni.

12 éves korom óta térdfájásokkal küszködtem, a jobb térdemet megmûtötték egy jégkorcsolyás esés után rakták össze porctörés…stb. problémákkal. A bal térdemet is sorozatos mûtétek követték genetikailag gyengék a térdeimben az izületek és lazák a szalagok. Az orvosok azt javasolták, hogy hagyjam abba a korcsolyázást és az aerobikot és csak úszni lehet, ezenkívül ne emeljek meg 2 kg-nál többet, mert az erõltetéstõl valami folyadékszerû dolog gyûlik fel azonnal mindkét térdemben. Hát a 2 kg eléggé vicces ennél még az iskolatáskám is nehezebb volt. Egy ideig betartottam amiket mondtak meg persze krémek, gyógyszerek, de szinte mindig fájt fõleg az idõjárás változásoknál. Aztán úgy gondoltam, hogy ez már ilyen is marad kár vele foglalkozni és tovább sportoltam. Amikor elkezdtem súlyzózással foglalkozni az ismerõseim mind csodálkozva hallgatták és persze a szüleim tiltakoztak, hogy még jobban tönkre fognak menni a térdeim. Az igaz, hogy az elsõ pár héten a guggolásnál nagyon kellemetlen fájdalmat éreztem és nehezen is ment, pedig még csak a saját testsúlyommal próbálkoztam. De aztán idõvel bele jöttem és már súllyal is ment és egyre csekélyebb fájdalom mellett.

Pár hónap leforgása alatt mivel szerencsére könnyen izmosodik a lábam így sikerült némi izomzattal rendelkeznem. Annak köszönhetõen, hogy a combfeszítõ izmom erõsebb lett így jobban tartotta a térdeimet, emellett megerõsödtek a térd izületeim és egyre ritkábban jelentkeztek a fájdalmak a nap folyamán, fél év elteltével pedig már csak ritkán lábedzések után éreztem kellemetlen érzést.

A legviccesebb, hogy évek múlva egyszer össze futottam egy teremben a sebész orvossal, aki mûtött és nagyon meglepõdött és szóvá tette, hogy soha nem hitte volna, hogy az a törékeny kislány valaha is súlyzót fog fogni a kezébe, azért nem is ajánlotta akkoriban nekem, pedig õ maga is évek óta ûzi és nagyon hasznosnak tartja az emberi test számára.

Természetesen itt most nem a 150 kg-al történõ fekve nyomásokra és guggolásokra gondolok.

Ez mindenkinek a saját döntése, hogy mit akar kihozni a testébõl és nagyban táplálkozás-függõ is.

Én 2002 óta foglalkozok súlyzózással az edzéseket az elejétõl kezdve nagyon nagy lendülettel és odaadással csináltam viszont az elsõ 2 évben nem foglalkoztam a fehérje bevitellel, mert nem szeretem a húst egyéb forrásokat meg próbáltam, de nem tetszettek, így különösebben látványos izomzatra nem tudtam szert tenni viszont mégis teljes egészében átalakult a testem.

Mára már az életformámnak tekintem és Fitness forma versenyeken is szoktam indulni, de természetesen én sem ilyen célokkal indultam el elõször.

Szóval ajánlom minden hölgynek, hogy bátran ragadjon súlyzót és ne foglalkozzon az olyan alaptalan elõítéletekkel (ami szintén hölgytársainktól származik), hogy „aki testépítéssel foglalkozik az nem nõies”.

Sok sikert.

Linda

Kérdezhetsz Lindától a fórumunkban itt.


Bodybuilding.hu
A Szerzőről:

A bodybuilding.hu a világ minden pontján keresi és gyűjti az új információkat a testépítés és fitness területén, hogy mindig a legnaprakészebb hírekkel és cikkekkel lássa el olvasóit.

Tovább >>
 
< Előző   Következő >